خوشبوکننده دهان يا ويران‌کننده روان؟!
سایت شخصی علی یوسفی (عمران- معماری- تاریخ- طب سنتی- فراماسونری-شعر و ادبیات

چندي گذشت تا اطلاع‌رساني‌ها درباره اين قرص‌ها آغاز شد اما همين مدت زمان هم جوانان زيادي را به کام مرگ کشاند يا دچار مشکلات رواني کرد. قرص‌هاي اکستازي سرآغاز گسترش مواد مخدر و محرکي بود که به سرعت همه جا را در بر گرفت؛ موادي که امروز در همه جا يافت مي‌شود، حتي در سوپرمارکت‌ها و مغازه‌هاي فروش لوازم آرايشي و بهداشتي. شايد کمي عجيب به نظر مي‌رسد اما اين روزها ديگر مواد مخدر تنها يک بسته پر شده از يک گرد سفيد يا چند تکه سياه پيچيده در پوشش‌هاي کاغذي و پلاستيکي نيست که در مخفيگاهي در کوچه‌هاي خلوت کف دست يک معتاد قرار گيرد. امروزه مخدرها هم مشمول پيشرفت تکنولوژي و زندگي مصرفي شده‌اند. مخدرها و محرک‌هايي با عنوان آدامس يا پاستيل يا رژلب و ديگر لوازم آرايشي که با ظاهري زيبا، باطني نازيبا براي جوانان به ارمغان مي‌آورند.

 

به گفته دکتر مجيد ابهري، رفتارشناس، لوازم آرايشي قاچاق مانند رژ لب و کرم پودر که توسط دستفروش‌ها در مناطق پر رفت‌وآمد به فروش مي‌رسد با مارک‌هايي مانند بيوتي، ميس پاريس و مجيک حاوي شيشه هستند. اين مواد به‌عنوان مواد انرژي‌زا يا جوان‌کننده و از بين?برنده چروک در دسترس جوانان قرار مي‌گيرد و در ماهواره‌ها نيز به شدت تبليغ مي‌شود. موادي مانند بي‌تي که به‌عنوان خوشبوکننده دهان به فروش مي‌رسد، آدامس‌هاي پان، شکلات يابايا برخي شکلات‌ها و آدامس‌هايي که به عنوان رژيمي و بدون قند وارد بازار شده‌اند نيز جزو موادمخدر و محرکي هستند که مي‌توانند راه ورود به موادمخدر صنعتي مانند شيشه و ساير آمفتامين‌ها را هموارتر کنند.

 

بي‌تي؛ دروازه ورود به مخدرهاي صنعتي

جانشين شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان خراسان شمالي، بي‌تي را دروازه ورود به مواد مخدر صناعي و شيميايي مي‌داند و مي‌گويد: «اين ماده قاچاق مانند آدامس در سوپرمارکت‌ها به فروش مي‌رسد و بسيار مورد استفاده دانش‌آموزان قرار مي‌گيرد در حالي که اثرات تخريبي بسياري بر بدن دارد.»

محمدرضا يزدان‌پناه با اشاره به تمايل نوجوانان و جوانان به استفاده از ماده‌اي به نام بي‌تي به عنوان خوشبوکننده دهان مي‌افزايد: «بي‌تي از 60درصد آهک، 20درصد ناس، 10درصد خاک و 10درصد ماده خوشبوکننده ساخته شده است.»

ناس يا نسوار، نوعي مخدر جويدني است که از برگ کوبيده تنباکو همراه مقداري آهک درست مي‌شود و عوارضي مانند احساس سرگيجه، سردرد و تهوع در استفاده‌هاي اوليه و بيماري‌هايي مانند سرطان لثه، سرطان حنجره و روده بزرگ و نارسايي‌هاي کليوي را در پي دارد. بي‌تي نيز ماده‌اي برگرفته از ناس اما با ظاهري شيک و جوان پسند است.

به گفته يزدان‌پناه، اين ماده در جنگ جهاني براي عقيم کردن مردان و زنان در هند مورد استفاده قرار گرفته اما امروز به عنوان خوشبوکننده دهان در سوپرمارکت‌ها به فروش مي‌رسد. وي تاکيد مي‌کند: «آگاهي خانواده‌ها نسبت به اعتياد و مواد مخدر مختلف، مهم‌ترين موضوع در زمينه پيشگيري از اعتياد نوجوانان و جوانان است زيرا تا زماني که تقاضا نباشد عرضه هم صورت نمي‌گيرد بنابراين بايد همه تلاش خود را براي پيشگيري و کاهش تقاضا براي انواع مواد مخدر متمرکز کنيم.» البته اين مواد به صورت قانوني وارد کشور نمي‌شوند و قاچاق بودن مشخصه اصلي آنهاست.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 29 مهر 1391برچسب:,
ارسال توسط علی یوسفی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 72
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 72
بازدید ماه : 446
بازدید کل : 3158
تعداد مطالب : 168
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

سایت شخصی دکتر علی یوسفی (عمران- معماری- تاریخ- طب سنتی- فراماسونری- شعر و ادبیات